چند سالی است که بازار کالاهای لوکس دست دوم رونق بسیاری یافته و این موضوع از زوایای مختلفی بر صنعت فشن تأثیر گذاشته است. از طرفی، به دلیل ارزشمندی این کالاها، دزدی از خردهفروشیهای لوکس بیشتر شده و اقدامات امنیتی را در فروشگاهها افزایش داده است که این اقدامات، احساس ناامنی را به مخاطبان القا میکنند. از سوی دیگر، موارد دزدی این کالاها در خیابان هم بیشتر شده و سارقان به راحتی کالاهای سرقتی را در بازارهای دست دوم این نوع محصولات به فروش میرسانند.
طبق آمارهای وبسایت اِستاتیستا (Statista)، در سال 2022، درآمد بازار کالاهای لوکس دست دوم کمی بیش از 7 میلیارد دلار در سراسر جهان تخمین زده شد و پیشبینی میشود تا سال 2028 این اندازه دو برابر شود و به ارزش 15.4 میلیارد دلار برسد. بازار لوکس دست دوم چهار برابر سریعتر از بازار لوکس اولیه رشد میکند؛ با 12٪ در سال در مقابل 3٪.
در آمریکای شمالی، که دارای بزرگترین بازار کالاهای لوکس از نظر درآمد است، ارزش بازار کالاهای لوکس دست دوم در سال 2022 به 1.8 میلیارد دلار آمریکا رسید. سودآورترین بازار برای کالاهای لوکس دست دوم، بخش ساعت بود. درآمد چرم لوکس دست دوم در سال 2022، حدود 1.85 میلیارد دلار تخمین زده شد که پیشبینی میشود تا سال 2028 به 4.3 میلیارد دلار برسد.
علاقهی مصرفکنندگان به کالاهای لوکس دست دوم توسط تعدادی از پلتفرمهای آنلاین تخصصی که به کاربران امکان خرید و فروش کالاهای لوکس شخصی را به صورت آنلاین میدهند، تقویت شده است. از جمله این پلتفرمهای دیجیتال The RealReal، Vestiaire Collective، Fashionphile، Chrono24، Watchfinder & Co. هستند.
جالب است بدانید یکی از سرمایهگذاران پلتفرم Vestiaire Collective، شرکت کِرینگ (The Kering Group) است. کرینگ مالک برخی از برندهای لوکس مد مانند گوچی (Maisons Gucci)، بالنسیاگا (Balenciaga) و ایو سن لوران (Yves Saint Laurent) است.
به بیانی دیگر به دلیل رشد بیوقفهی فروش کالاهای دست دوم لوکس، خود برندهای این حوزه که ابتدا گمان آن می رفت از این بازار جدید ضربه خواهند خورد آن را فرصت شماردند و به این بازار روی آوردند تا علاوه بر بهره بردن از مزیتهای برندینگ، کاهش اثرات زیست محیطی و مد پایدار، به سود اقتصادی بیشتری دست پیدا کنند که در ادامه به تفصیل این موضوع را شرح میدهیم.
سرقت کالاهای لوکس با افزایش محبوبیت بازار فروش دست دوم
صنعت خردهفروشی همیشه با دزدی دستوپنجه نرم میکند، اما خردهفروشان لوکس ممکن است با چالشهای بزرگتری مواجه شوند. برندهای ردهبالا در سرتاسر جهان به دلیل مهارت، انحصارطلبی و مهمتر از همه قیمت بالا شناخته شدهاند. با چنین ارزشی، این کالاها به اهداف اصلی برای سرقت تبدیل شدهاند.
در فروشگاههای لوکس مانند لویی ویتون، شانل یا گوچی چه چیزی را مشاهده میکنید؟ معمولاً تنها یک یا دو کارمند در فروشگاه حضور دارند و تعداد پرسنل امنیتی نیز محدود است. به همین دلیل، این فروشگاهها اغلب به نظر خالی میآیند.
استراتژیهای امنیتی فعلی در خردهفروشیهای لوکس شامل محدود کردن تعداد مشتریان مجاز فروشگاه در هر زمان و استفاده از دوربینهای امنیتی پیشرفته است. درحالیکه سیستمهای نظارتی پیشرفته در شناسایی سرقت پس از وقوع و شناسایی بالقوهی عاملان آن برتری دارند، اما به طور پیشگیرانه از سرقت جلوگیری نمیکنند. علاوه بر این، تراشههای RFID اغلب مورد استفاده قرار میگیرند و پوشش بیمهای قابل توجهی در صورت ضرر و زیان قابل توجه حفظ میشود.
تراشههای RFID (شناسایی با فرکانس رادیویی) در پوشاک به عنوان ابزارهایی برای شناسایی و ردیابی خودکار محصولات استفاده میشوند. این تراشهها به هر قطعه لباس متصل میشوند و اطلاعاتی مانند نام برند، اندازه و رنگ را ذخیره میکنند. با استفاده از امواج رادیویی، خوانندگان RFID میتوانند این اطلاعات را بهطور همزمان از چندین محصول دریافت کنند که باعث بهبود مدیریت موجودی و کاهش خطاها در فرایندهای فروش و توزیع میشود.
ورود برندهای لوکس به بازار فروش مجدد!
تقاضای فزاینده برای کالاهای لوکس مقرونبهصرفه، چندین برند لوکس را بر آن داشته تا وارد بازار فروش مجدد شوند؛ روندی که توسط عوامل مختلف هدایت میشود. یکی از محرکهای کلیدی، حفاظت و کنترل برند است؛ زیرا این برندها میتوانند بر فروش اقلام متعلق به خود نظارت داشته باشند. این امر احراز هویت دقیق را تضمین میکند و از تصویر برند آنها محافظت میکند.
در اصل، ادغام برندهای لوکس در بازار فروش مجدد به عنوان یک رویکرد استراتژیک و چندوجهی عمل میکند که شامل حفاظت از برند، گسترش بازار، پایداری و وفاداری مشتری میشود. حتی افراد مشهور نیز آشکارا کالاهای لوکس دست دوم را تایید میکنند؛ به عنوان مثال، خانوادهی کارداشیان-جنر با راهاندازی وبسایت کارداشیان کلوست (Kardashian Kloset)، در حال حرکت به سمت بازار فروش مجدد هستند.
1- مشارکت با پلتفرمهای فروش مجدد
برندهای لوکس قبل از وارد شدن به کانال دست دوم خود، ابتدا میتوانند با فروش کالاهای فروختهنشده در پلتفرمهای فروش مجدد یا تشویق مصرفکنندگان به فروش مجدد قطعات خود، ببینند که مصرفکنندگان چگونه به این شیوهها واکنش نشان میدهند.
در سال 2017 و 2019، استلا مککارتنی (Stella McCartney) و بِربِری (Burberry) به ترتیب محصولات خود را در پلتفرم فروش مجدد TheRealReal تبلیغ کردند و به فروش رساندند. این برندها با هدف پایداری به این نوع فروش روی آوردند و حتی هر مشتری با ارسال یک محصول خود از مککارتنی، اعتبار خرید 100 دلاری دریافت میکرد.
2- خرید یا سرمایهگذاری در پلتفرمهای فروش مجدد
برخی از برندهای لوکس با خرید پلتفرمهای فروش مجدد، این فرایند را پیش میبرند؛ به عنوان مثال در ژوئن 2018، گروه ریچمُنت (Richemont))، مالک کارتیه، پلتفرم فروش مجدد ساعت لوکس با نام Whatchfinder را خریداری کرد.
3- راهاندازی پلتفرم فروش مجدد تک برند
برخی از برندهای لوکس با هدف کنترل بازار دست دوم خود، خدمات فروش مجدد محصولاتشان را ایجاد میکنند. این موضوع به آنها امکان میدهد تا بر اصالت و قیمت محصولات نظارت کنند و همچنین یک جریان درآمد جدید نیز ایجاد کنند.
علتهای رشد بازار لوکس دستدوم
صنعت مد لوکس، مدتهاست که به خاطر انحصار و اعتبار خود شناخته شده است و این صنعت کنترل دقیقی بر محصولات و کانالهای توزیع خود دارد. با این حال، سالهای اخیر شاهد تغییر قابل توجهی در بازار بودهایم و مصرفکنندگان بیشتری به دنبال گزینههای پایدار و دارای مالکیت هستند. برندهای لوکس اکنون کنترل بازار فروش مجدد دست دوم را در دست گرفتهاند و اطمینان میدهند که محصولاتشان ارزش و جذابیت خود را حفظ میکنند.
این رشد چشمگیر در بازار را میتوان به عوامل مختلفی نسبت داد که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:
1-مد پایدار
جنبش پایداری با توجه به تغییرات آب و هوا و نگرانیهای زیستمحیطی در کانون توجه قرار گرفته است. مصرفکنندگان، در تلاش برای به حداقل رساندن ردپای کربن خود، به طور فزایندهای اقلام لوکس دست دوم را خریداری میکنند. این نهتنها تقاضا برای محصولات جدید را کاهش میدهد، بلکه چرخهی عمر لباسهای موجود را نیز افزایش داده و گزینهی پایدارتری را ارائه میدهد. طبق نظرسنجیهای متعددی که وبسایتهای تحلیل مد انجام دادهاند، جوانان مرفه زیر 40 سال بسیار به خرید کالای لوکس دست دوم به عنوان انتخاب پایدار، تمایل دارند.
2- تمایل به تمایز
مصرفکنندگان علاقهی فزایندهای به اصالت و منحصربهفرد بودن دارند. بسیاری از افراد، به دنبال قطعات بیمانندی هستند که آنها را از دیگران متمایز کند. بازار دست دوم راهی برای به دست آوردن اقلام با نسخهی محدود یا قدیمی که دیگر در کانالهای خردهفروشی معمولی موجود نیستند، فراهم کرده و ولع خرید قطعات متمایز و معتبر را برآورده میکند. در نهایت، دموکراتیک کردن کالای لوکس، عامل مهمی در رشد بازار است.
3- توانایی خرید
بازار فروش مجدد، کالاهای لوکس را برای مخاطبان وسیعتری در دسترس قرار داده است. این قابلیت دسترسی به مصرفکنندگانی که ممکن است توانایی خرید اقلام جدید را نداشته باشند، این امکان را میدهد تا از کالاهای باکیفیت با کم شدن هزینهی آن، لذت ببرند. این به نوبهی خود، دسترسی به مدهای لوکس را برای مخاطبان گستردهتری فراهم میکند.
4- افزایش مشتریان وفادار
سرمایهگذاری مصرفکنندگان در بازار فروش مجدد، برندهای لوکس را قادر میسازد تا دامنهی ارتباطی خود را گسترش دهند و به پایگاه مشتریان گستردهتری دسترسی داشته باشند. این حرکت استراتژیک به آنها اجازه میدهد تا با علاقهمندان بیشتری نسبت به محصولات خود، ارتباط برقرار کنند. مشتریانی که در بازار فروش مجدد شرکت میکنند، به احتمال زیاد نسبت به برند وفادارند. این وفاداری ارزشمند است، زیرا احتمال دارد در آینده منجر به خرید اقلام جدید از برند شود.
5- ارزش سرمایهگذاری
برخی از اقلام لوکس، مانند کیفهای دستی نمادین و محدود، ممکن است در طول زمان ارزش خود را حفظ کنند یا ارزش آنها افزایش یابد. این یک گزینهی سرمایهگذاری عاقلانه برای علاقهمندان به مد محسوب میشود.